zaterdag 16 mei 2020

Mijn 1e bijbel

Ik ben niet met geloof opgegroeid. 
Toch heb ik op al jong mijn leven aan Jezus gegeven. 
De Bijbel is mijn kostbaarste boek!

Ik heb als kind altijd gezeurd om 
dat speciale boek met dunne blaadjes, 
wist ik veel, dat dat de Bijbel was.
Van de buurjongen kreeg ik 
mijn 1e bijbeltje met hele dunne blaadjes, 
super kleine letters. 
Deze was zo klein en kon je zo in je hand vouwen. 
Het bevatte de Dordtse leerregels, de psalmen en nog meer. 
Voor mij was het een moeilijke vertaling. 
De toevoeging vond ik lastig te begrijpen. 

Ik kreeg, als jong gelovige, 
eerst een klein Johannes evangelie, en 
deze heb ik verslonden. 
Het was als of Jezus persoonlijk met mij sprak. 
Ik dronk Zijn Woorden in. 

Daarna kon ik een klein Nieuw Testament 
in zakformaat kopen. 
Dat werd mijn zakbijbeltje. 
Ik had het altijd bij mij.

Ik heb gespaard voor mijn 1e bijbel. 
Ik werkte bij een drogist op de zaterdag. 
Ik kocht een NBG vertaling. 
Deze bijbel ligt uit elkaar, door het vele lezen. 
Dag en nacht….  
Op bed en in bed, overal nam ik deze mee. 
Helaas zijn de letters nu wat klein, en ligt deze 
als een kostbare schat bij de andere Bijbels.
De kinderbijbel vond ik prachtig! Al die prachtige illustraties. I
Ik las er graag uit, voor mijn jongere broertjes en zusjes.
Mijn ouders spaarden deze serie: 
De bijbel in beeld. 
Zo lazen we de gehele geschiedenis 
als strip van de bijbel in een sneltreinvaart. 
We kenden niet zoveel van het Woord. 
Het maakte het voor mij wat gemakkelijk 
om de geschiedenis te begrijpen.
Voor mijn moeder’s Bijbel heb ik ooit 
een prachtige hoes gemaakt en haar cadeau gegeven.

Vele bijbels volgden, allerlei vertalingen, allerlei talen.
NBG, Groot nieuws, Statenvertaling...
Nederlands, Engels, Duits, Russisch....

Ik heb de Goed Nieuws Bijbel altijd heel bijzonder gevonden. 
Ik weet nu waarom. 
Het leest in ieder geval heel gemakkelijk. 
Toch is dat het niet alleen. Ik ben namelijk gek op plaatjes! 
En deze bijbel staat er vol mee. 
De bijschrijfbijbel is één van het 
laatst aangekochte exemplaar.
 Ik heb een nieuwe vorm van creatieve stille tijd. 
Bijbeljournaling deed ik al voor de grote hype. 
God is Creator, en door de creativiteit ervaar ik 
Hem heel dichtbij. 
Ik lees het woord en creëer samen met Hem, 
wat een hele diepe impact heeft en 
mijn relatie met Hem verdiept. 

Dit is mijn verhaal,
van mijn Bijbel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten